فن شناسی و آسیب شناسی ده تابلوی رنگ روغن منسوب به کمال الملک در موزه ی ملک

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنر
  • نویسنده نوین اعلایی
  • استاد راهنما بهنام پدرام
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

در سال های اخیر در سراسر جهان مطالعات فنی گسترده ای بر روی نقاشی رنگ روغن بسیاری از هنرمندان نامدار جهان انجام شده است. اغلب این مطالعات در دو باب فن شناسی و آسیب شناسی می باشد و علاوه بر آن که فنون به کاررفته توسط هنرمند را مورد بررسی قرار می دهد، به آسیب های ایجادشده در اثر مواد به کاررفته در ساختار، تأثیر عوامل محیطی و مرمت های صورت گرفته بر روی نقاشی های مورد مطالعه نیز می پردازد. در ایران به دلیل محدودیت های ایجادشده توسط موزه ها و مجموعه داران به این گونه از مطالعات بسیار کم پرداخته می شود.در این پروژه به فن شناسی و آسیب شناسی 10 تابلوی منسوب به کمال الملک در موزه ی ملک پرداخته شده است. آثار کمال الملک در سال های گذشته به دلیل حساسیت های ویژه ای که مسئولین موزه ها و مجموعه ها بر روی این آثار داشته اند آن طور که شایسته است مورد مطالعه قرار نگرفته و عدم توجه کافی باعث بروز آسیب هایی در طول زمان شده است. با توجه به آگاهی کسب شده از وضعیت این آثار، اولویت بندی آن ها در سه گروه «وضعیت قابل قبول»، « وضعیت غیر اضطرار، اما رسیدگی لازم» و «وضعیت اضطرار» و رسیدگی به آن ها بر اساس ضرورت ها، می تواند امکان موفقیت بیشتری را در پوشش قرار دادن تمام آثار به منظور حفظ و نگهداری هر چه بهتر مهیا کند. با توجه به وظیفه مرمت گر در قبال میراث فرهنگی و تاریخی و برای جلوگیری از تخریب و به فراموشی سپردن این آثار در گام اول در راستای شناخت دقیق، فنی و علمی ماهیت این آثار قدم برداشته تا با این معرفت و آگاهی بتوان هرچه بهتر و موثرتر در جهت حفظ و نگهداری این آثار ارزشمند از لحاظ ماهیت مادی و غیرمادی آن ها عمل نمود. این تحقیق کاربردی با مطالعات میدانی پیرامون مواد به کاررفته توسط هنرمند و مواد مورد استفاده در مرمت های قبلی این آثار، بررسی آسیب های ناشی از استفاده از این مواد، مطالعات کتابخانه ای و اینترنتی، مطالعات آزمایشگاهی و آنالیزهای دستگاهی انجام شد. از نتایج این پژوهش دستیابی به فن شناسی تکیه گاه، لایه ی بستر و لایه رنگ و مواد مرمتی به کار رفته چون پارچه و چسب آسترگیری، پارچه و چسب نوارگیری، بتونه، رنگ الحاقی و پوشش سطحی به کار رفته بوده و همچنین معرفی آسیب های ناشی از به کار گیری مواد مذکور به منظور ارائه طرح بهینه حفاظت و مرمت آثار این هنرمند، با تاکید بر حذف مواد نامناسب افزوده شده در طی مرمت های اخیر دارد، می باشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

آسیب نگاری، آسیب شناسی و تحلیل فرسودگی‌های نقاشی های رنگ روغن روی بوم کمال الملک در کاخ گلستان

آثار نقاشی موجود در مجموعه تاریخی  فرهنگی کاخ گلستان را می توان یکی از شاخص ترین مجموعه های نقاشی روی بوم در ایران دانست. از جملۀ این آثار ارزشمند، نقاشی های کمال الملک است. عدم توجه کافی به آثار کمال الملک در سال های گذشته، باعث بروز عوارضی در آنها در طول زمان شده است. با توجه به آگاهی های کسب شده از وضعیت این آثار و با بررسی وضعیت ساختاری، وضعیت محیطی، و شرایط نگهداری و رسیدگی به آ نها بر اسا...

متن کامل

آسیب نگاری، آسیب شناسی و تحلیل فرسودگی‌های نقاشی های رنگ روغن روی بوم کمال الملک در کاخ گلستان

آثار نقاشی موجود در مجموعه تاریخی  فرهنگی کاخ گلستان را می توان یکی از شاخص ترین مجموعه های نقاشی روی بوم در ایران دانست. از جملۀ این آثار ارزشمند، نقاشی های کمال الملک است. عدم توجه کافی به آثار کمال الملک در سال های گذشته، باعث بروز عوارضی در آنها در طول زمان شده است. با توجه به آگاهی های کسب شده از وضعیت این آثار و با بررسی وضعیت ساختاری، وضعیت محیطی، و شرایط نگهداری و رسیدگی به آ نها بر اسا...

متن کامل

فن شناسی و آسیب شناسی قطعه پرده منسوب به دوره صفوی موجود در موزه مقدم

قرن دهم و یازدهم هـ ق را می توان عصر طلایی هنر پارچه بافی در ایران نامید. عوامل متعددی در این دوره موجب رشد صنعت پارچه بافی شد، به طوری که استفاده ماهرانه از بافت های پیچیده، ترکیب رنگهای مختلف، نوآوری در طراحی و به کار بردن رشته های طلا و نقره در بافت پارچه موجب تولید منسوجات کم نظیری از جمله پارچه های زربفت شده است. قطعه پرده مورد پژوهش به شماره ثبت 3421 نمونه ای از پارچه های نفیس زربفت منسو...

فن شناسی و آسیب شناسی جامهری های با الیاف فلزی منسوب به دوره قاجار موزه مقدم

یکی از ارکان مهم هنر ایران، در طول تاریخ هنر نساجی می باشد، نساجی هم به عنوان هنر و هم صنعت در شکل گیری و بسط تمدن ایران نقش بسزایی داشته است. یکی از آثاری که می-توان جلوه هنرایرانی-اسلامی را در آن مشاهده نمود جامهری می باشد. جامهری ها اشیاء کوچک پاکتی شکل بوده، که جهت نگهداری مهرنماز کاربرد داشته اند. تاریخ پیدایش این آثار مشخص نیست ولی طبق بررسی های انجام شده به نظر می رسد که از دوره صفوی به ...

15 صفحه اول

شناسایی مواد و رنگدانه های به کار رفته در تابلوی رنگ روغن دوره قاجار (منسوب به ابوالقاسم اصفهانی

هدف: بررسی رنگ و مواد تابلوی رنگ‌روغن، اثرِ ابوالقاسم اصفهانی، و پاسخ به این دو پرسش 1. تکنیک و مواد به‌کاررفته در تکیه‌گاه، بستر، رنگ، بست، و لایۀ محافظ این تابلو چیست؟ و 2. آیا مواد شناسایی‌شده در این نقاشی، با مواد به‌کاررفته در سایر نقاشی‌های سه‌پایه‌ای دورۀ قاجار مطابقت دارد؟ روش: روش پژوهش توصیفی است. با استفاده از روش‌های مکمل، مواد و رنگ‌دانه‌های آلی و معدنیِ به‌کاررفته در تابلو شناسایی ش...

متن کامل

فن شناسی و آسیب شناسی آثار شیشه ای موزه مقدم

طبق اطلاعات به دست آمده از کاوش های باستان شناسان صنعت شیشه سازی در ایران پیشینه ای طولانی دارد. صنعت شیشه در دوره ی اشکانی و ساسانی نیز رونق داشته اما متأسفانه تعیینمحل ساخت، قدمت و اصالت بیشتر آثار متعلق به این دوره ها مورد ابهام است. با توجه به اینکه نحوه ی دسترسی به ظروف شیشه ای مورد مطالعه در موزه ی مقدم، خریداری ذکر شده است بنابراین در این پروژه سعی شده است تا با مطالعه ی تطبیقی این آثار ...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023